Gdzie biegać w Poznaniu i okolicy - WARTOSTRADA
106.jpg

Wartostrada to układ ciągów pieszo-rowerowych wzdłuż rzeki Warty, którego celem jest poprawa dostępności i atrakcyjności terenów nadrzecznych oraz umożliwienie uprawiania sportów w sąsiedztwie rzeki Warty. Brzeg rzeki wykorzystywany jest także do spotkań towarzyskich, podczas których urządzane są grille (ta opcja jednak interesuje nas po treningu). Dolina Warty to obszar przepiękny krajobrazowo, a dzięki Wartostradzie w ciągu kilku minut można się przedostać z zatłoczonego centrum miasta do terenów zielonych na Szelągu czy w pobliżu ujść rzek Głównej i Cybiny. Projekt realizowany jest od 2011. Nawierzchnia jest wykonana z asfaltu.

Ile ma ten mara… Wartostrada?

Odcinek I, most Przemysła I - Most Bolesława Chrobrego


Przyjmijmy, że Wartostarda rozpoczyna się od mostu Przemysła I (miejsca granicznego z Dębiną, która to opisywana była już jako jedno z miejsc polecanych do treningów). Znajdując się po zachodniej stronie rzeki i poruszając się z jej nurtem, po ok 2 km dobiegniemy do Mostu Królowej Jadwigi, po kolejnych ok. 500 m będziemy już pod mostem Świętego Rocha, by po ok. 1 km znaleźć się na końcu tego odcinka Warostrady znajdującego się przy moście Bolesława Chrobrego. W jego pobliżu znajduje się Stary Port, przy którym warto na chwilę przystanąć i spojrzeć na Katedrę Poznańską, której wierze widać przez prawie cały czas pokonywanego odcinka mierzącego łącznie ok. 3,5 km. Niestety tu Wartostrada się kończy. By dotrzeć do jej kolejnego odcinka należy kontynuować swój bieg ok. 800 m ul. Szyperską i następnie ulicą Garbary.

Odcinek II

Na styku ulicy Grabary, Szelągowskiej oraz alei Armii Poznań rozpoczyna się odcinek Wartostrady na Szelągu. Kończy się on po ok. 2 km przy moście Lecha. Przebiegamy przez most ok. 400 m odcinkiem i już znajdujemy się po drugiej stronie Warty i tym samym Wartostrady.


Odcinek III

Jego początek jest najciekawszy bo najdzikszy. Biegnąc w kierunku Bramy Poznania i Katedry Poznańskiej możemy mieć wrażenie, że jesteśmy gdzieś poza miastem. Jest tam po prostu ładnie! Należy też zaznaczyć, że od mostu Lecha zaczyna się najdłuższy nieprzerwany odcinek Wartostrady, który prowadzi aż do mostu Przemysła I i ma ok. 6 km. By jednak tam się znaleźć, należy przebiec pod lub obok wspomnianej Bramy Poznania, do której od mostu Lecha mamy ok. 2 km. Biegniemy tu w bliskim sąsiedztwie rzeki, jednak nie Warty, a Cybiny, która jest prawym dopływem Warty. W tym też miejscu, jeśli robimy spokojne rozbieganie lub chcemy po prostu zwiedzić ciekawe miejsca, warto przebiec przez most Jordana (dawny most Rocha, który został przetransportowany ze starej lokalizacji!), następnie skręcić w prawo w ulicę Dziekańską, lewo ul. Księdza Ignacego Posadzego, znów w lewo w ul. Jana Lubrańskiego by znaleźć się na Ostrowie Tumskim obok Katedry Poznańskiej. Biegnąc dalej mając Katedrę po lewej stronie, a mury Kurii Metropolitalnej po prawej wrócimy na most Jordana. Jest to bardzo urocze miejsce, które z pewnością warto odwiedzić także po treningu, by muc uzupełnić kalorie w jednej z kilku restauracji.

Kontynuując bieg poruszamy się pod mostem Mieszka I. Zaraz za nim znajduje się mostek nad Cybiną, która płynie m.in. od Jeziora Maltańskiego, które jest kolejnym miejscem wartym uwagi na biegowej mapie Poznania.

Po ok. 3,5 km od mostu Lecha dobiegniemy do mostu św. Rocha, znajdującego się w sąsiedztwie Politechniki Poznańskiej. Biegnąc dalej lądujemy znów pod mostem, tym razem jest to most Królowej Jadwigi, ok. 4 km trzeciego odcinka Wartostrady. Po następnych kilkuset metrach wbiegamy na najstarszy fragment obecnej Wartostrady, który istniał zanim ta nazwa zaczęła funkcjonować. Ten odcinek jest najmniej przeze mnie lubiany. Być może ma na to wpływ stary już i momentami w złym stanie asfalt lub duża ilość drzew dająca cień i poczucie mroku. Odcinkiem tym dobiegamy do mostu Przemysła I, by jednak na niego się dostać należy pokonać całkiem solidny ok. 100 m podbieg. Po jego pokonaniu przebiegamy przez most i wracamy do punktu startowego.

Opisana trasa wynosi ok. 14 km. Co chyba najważniejsze w Wartostradzie, nie jesteśmy zmuszeni do pokonywania żadnych świateł czy przejść dla pieszych. Możemy się więc cieszyć biegiem w przyjemnych dla oka okolicznościach przyrody w samym centrum miasta.

Każdy z wypisanych mostów daje możliwość skrócenia lub modyfikacji treningu, który na Wartostardzie można zrealizować zarówno w dzień jak i w nocy. Niemal 100 % jej przebiegu jest oświetlona!

Łączenie Wartostardy z innymi miejscówkami

Trasa w pobliżu Wartostardy jest fajna, ale można ją naturalnie urozmaicać. Pierwszą propozycją będzie wspomniana wcześniej Dębina, w której można rozpocząć swój trening by następnie wbiec na Wartostradę. Dzięki czemu wydłużymy dystans jaki możemy przebiec omijając przejścia dla pieszych i światła.

Kolejną opcją połączenia nadwarciańskiej trasy może być Jezioro Maltańskie i pętla wiodąca wokół niego o długości 5 km i 400 m. Najlepiej dobiec od niego, ok. 600 m, z rejonu mostu Mieszka I. Niestety w tym momencie będziemy musieli pokonać 2-3 przejścia dla pieszych ze światłami. Jest jednak w planach Miasta stworzenie podziemnego łącznika Wartostrady z Jeziorem Maltańskim. Jak już będziemy nad Maltą, warto zapuścić się w las i pobiec wzdłuż rzeki Cybiny, wtedy możemy zaliczyć naprawdę solidny kilometraż.


Wartostardę możemy też połączyć z Parkiem Cytadela. Znajdziemy w niej licznie wyasfaltowane ścieżki, ale także takie o crossowym charakterze. By się na nią dostać należy z ulicy Garbary (opisywany II odcinek Wartostrady) pokonać przejście dla pieszych i wbiec do parku po schodach lub wykorzystując w tym celu jedną wielu ścieżek pnących się ku górze.

Biegam, zwiedzam i polecam!

Inni kupili również
T-SHIRT MĘSKI - ŚLĘZAK TEAM
T-SHIRT MĘSKI - ŚLĘZAK TEAM

109,00 zł

LONGSLEEVE MĘSKI - SLANT
LONGSLEEVE MĘSKI - SLANT

119,00 zł

CZAPKA ZIMOWA - ŚLĘZAK TEAM
CZAPKA ZIMOWA - ŚLĘZAK TEAM

69,00 zł

szt.

ZAUFALI NAM:

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl